Wildcat

Bonamer operoi hedelmäpelityyppisillä pistepeleillä. Ennen euroja nämä automaatit olivat pääasiassa vanhoja sattumaan perustuvia erilaisia hedelmäpelejä (joita voi olla vielä jossain). Euroihin siirtymisen myötä moni pistepeli muutettiin vieressä näkyviksi Wildcat-automaateiksi, joita tämä sivu käsittelee. Wildcatteja operoi nykyään Bonamer.

Wildcat on tavallinen yhden voittolinjan lukittava hedelmäpeli, jossa pelipanos voi olla 0.20e, 0.40e, 0.60e, 0.80e tai 1.00e. Kone hyväksyy 20c, 50c, 1e ja 2e kolikot. Huomaa 50c kolikkoa syöttäessäsi, että 10c jää pelivarauksiin, mikäli et syötä toista 50c kolikkoa. Joskus näkeekin pelivarauksiin jääneen 0.10e.

Voittoja ei saa rahana, vaan voitot saa lahjakortteina kauppaan, johon laite on sijoitettuna. Jos haluaa ottaa voitot "ulos", voitot-näytössä olevan summan on oltava jaollinen kahdella eurolla (voitonmaksu-napissa palaa tällöin valo). Voitot tulevat voitonmaksukuppiin 2e arvoisina poletteina, joilla voi myös pelata näitä automaatteja.
Ennen voitonmaksukoneiston asennusta (=voitot poletteina) voitot sai kassalta, kun meni ilmoittamaan siitä. Sieltä nähdään voittosumma ja saat lahjakorttilappuja, joita ei voi vaihtaa rahaksi.

Wildcatteja on ulkoasultaan kahdenlaisia, vieressä näkyviä ja melkein samannäköisiä, joissa kelat ovat alemmassa tasossa (näissä lukee Casino Royal). Pelin suurin voitto on 40x panos, mutta euron panoksella pelatessa vain 35x eli 35 euroa. Tämä johtuu arpajaislaista, jossa pistepelien enimmäisvoittosummaksi on määritelty kyseinen 35e. Kolmella kruunukuviolla on 27 mahdollisuutta voittaa. Tämä tarkoittaa sitä, että kyseisillä kuvioilla voittaa 20x panos, jos joka kelassa on missä tahansa näkyvissä kruunu (eli myös voittolinjasta yksi kuvio ylös- ja alaspäin miten tahansa).

Bonamerin internetsivujen mukaan paikka, johon automaatti on sijoitettu, saa yli 50%:n tuoton jokaisesta pelatusta eurosta (voitot + 30% tuotosta).
Täysin sattumaan perustuen automaatin palautusprosentti olisi vain noin 67%, joten pelikokemuksiin perustuen tämä voi aivan hyvin olla mahdollista. Toinen vaihtoehto on, että peli on pienimuotoinen piikkikone, eli voittoja tulee lyhyellä ajalla enemmän. Tällöin palautusprosentiksi olisi säädetty n. 85%, ja sitä voidaan muuttaa tarvittaessa. Ohjelma lienee Itävallasta. Sattumaan perustuen optimistrategia olisi seuraavanlainen:

1. Lukitse mistä tahansa näkyvistä 2 kruunua
2. Lukitse 2 kelloa, mansikkaa, luumua, viinirypälettä tai melonia
3. Lukitse päärynät 1. ja 2. kiekosta tai 2. ja 3. kiekosta
4. Lukitse appelsiinit 1. ja 2. kiekosta tai 1. ja 3. kiekosta
5. Lukitse 3. kiekosta BAR ja
          1. 2. kiekosta luumu tai päärynä
          2. 1. kiekosta viinirypäle, meloni tai appelsiini
          3. muussa tapauksessa ei muuta kuin BAR
6. Lukitse kirsikka 2. kiekosta, jos sen alapuolella on kruunu (93,75%)
7. Lukitse päärynä 2. kiekosta (75%)
8. Lukitse kirsikat 2. ja 3. kiekosta (75%)
9. Lukitse kirsikka 3. kiekosta, jos sen ylä- tai alapuolella on kruunu (68,75%)

Jos peli ei perustu sattumaan, niin silloin pitäisi voida aivan hyvin lukita aina kaksi samaa -taktiikalla tai miten vain, koska pitkällä aikavälillä palautuksen pitäisi olla säädetyn mukainen. Itse kuitenkin käytän optimistrategiaa lukuunottamatta kohtia 7, 8 ja 9. Tosin kannattaa harkita, tuhlaako näihin Wildcatteihin rahojansa...

Voitot:
Voittokerroin
Panos
0,20e
0,40e
0,60e
0,80e
1,00e
20
27 mahdollisuutta voittaa
4,00
8,00
12,00
16,00
20,00
40/35
8,00
16,00
24,00
32,00
35,00
40/35
8,00
16,00
24,00
32,00
35,00
20
4,00
8,00
12,00
16,00
20,00
14
2,80
5,60
8,40
11,20
14,00
12
2,40
4,80
7,20
9,60
12,00
10
2,00
4,00
6,00
8,00
10,00
8
1,60
3,20
4,80
6,40
8,00
6
1,20
2,40
3,60
4,80
6,00
4
0,80
1,60
2,40
3,20
4,00
2
0,40
0,80
1,20
1,60
2,00

Kuvioiden määrät kiekoissa:
_ 1. kiekko 2. kiekko 3. kiekko
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
3
1
1
4
1
6
2
1
1
4
3
9
2
3
3
6
11
-
-
1
Yhteensä
24
24
24


Kapeampi malli.
Erilainen kaappi.
Kuvioiden järjestykset kiekoissa
(selvitetty pelaamalla):

Alla on esitetty voittojakauma sattumaan perustuen simuloituna noin kahdella miljoonalla kierroksella, joten luvut eivät ole tarkkoja, vaan suuntaa antavia. Simulaatio on suoritettu aiemmin esitellyn optimistrategian mukaisesti lukuunottamatta viimeistä kohtaa (9.). Kellojen ja mansikoiden osuus palautuksesta on ilmoitettu panoksille 0.20 - 0.80e.
Mummostrategialla "lukitse aina kaksi samaa" palautusprosentti olisi vastaavasti parisen prosenttiyksikköä pienempi.

Voittokerroin
Voittoyhdistelmä
Todennäköisyys
Ilmestymistiheys
Osuus palautuksesta
20
27 mahdollisuutta voittaa
0,51359 %
194,71
10,27180 %
40
0,02034 %
4 917,07
0,81349 %
40
0,02214 %
4 517,22
0,88550 %
20
0,10879 %
919,20
2,17580 %
14
0,15175 %
658,97
2,12452 %
12
0,43132 %
231,85
5,17579 %
10
0,26434 %
378,31
2,64336 %
8
0,99638 %
100,36
7,97105 %
6
2,18324 %
45,80
13,09950 %
4
1,30052 %
76,89
5,20207 %
2
7,92936 %
12,61
15,85870 %
4,76*
yhteensä
13,92176 %
7,18
66,22150 %
*Keskimääräinen voittokerroin silloin kun voittaa

Kiekkokuviot kuvattu automaatista.

Copyright © Tero Malinen, ellei toisin mainittu

Pääsivulle